În perioada 05-08.05.2025, doi inspectori școlari au participat la activități de job-shadowing în Belgia, gazde fiind organizații care oferă servicii educaționale speciale persoanelor migrante din Gent. Deplasarea a avut loc în cadrul Acreditării Erasmus+ a Inspectoratului Școlar Județean Constanța, contract nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000203318, în vederea identificării de noi soluții pentru integrarea minorilor refugiați din Ucraina, a copiilor proveniți din comunități migrante, a beneficiarilor de permise de ședere pentru reunirea familiei, precum și a copiilor cetățeni români, reveniți din străinătate și care au nevoie de programe speciale de adaptare la sistemul românesc de învățământ. În cele patru zile intense de activitate, reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Constanța au vizitat două școli din sistemul Tectura: Tectura Gent Center (învățământ secundar vocațional, echivalent VET) și Tectura Groenkouter (clasele I-VI și programul special de integrare și studiul limbii olandeze pentru minorii cu vârste între 12-18 ani, OKAN). De asemenea, s-au efectuat vizite la orele de integrare, s-au observat exerciții în aer liber/educație nonformală, s-au purtat discuții cu persoanele implicate în programele de integrare, de la directori de unități de învățământ și profesori itineranți până la responsabili de centre de primire cetățeni migranți și refugiați.
Tot în aceeași perioadă, 05-09.05.2025, 6 profesori de diverse specializări din cele 4 școli PNRAS aflate în consorțiu: Școala Gimnazială Marin Voinea Cerchezu, Școala Gimnazială Ioan Atanasiu Lipnița, Școala Gimnazială Mihail Sadoveanu Medgidia și Școala Gimnazială Nr. 1 Siliștea, au fost în Villarejo de Salvanés, Spania, la Colegiul Santa Elena, unde au derulat activități de observare a lecțiilor, ateliere tematice în domeniile incluziunii și STEM, întâlniri de lucru cu echipa instituției gazdă și schimburi de bune practici în domeniile consilierii, incluziunii și digitalizării. S-au remarcat metodele aplicate în lucrul cu elevii cu cerințe educaționale speciale, precum și utilizarea eficientă a resurselor digitale în managementul școlar. Mobilitatea a oferit oportunități valoroase de învățare și colaborare la nivel european. Bunele practici vor fi adaptate și aplicate în fiecare școală menționată mai sus.
„În ultimii ani învățământul constănțean s-a confruntat cu fenomenul revenirii din străinătate a copiilor cetățeni români, care au nevoie de programe individualizate de studiu al limbii române. Acestora li se alătură copiii beneficiarilor de protecție internațională (refugiați din zona de conflict din Ucraina) și a celor cu permis de ședere în vederea angajării pe piața muncii. Acest fenomen ne-a determinat să adaptăm legislația, dar și să căutăm cele mai bune soluții pentru a asigura o educație de calitate și o copilărie normală acestor copii. Sperăm ca experiența acestui job-shadowing să fie utilă în acest sens și să putem îmbunătăți serviciile educaționale oferite acestei categorii de copii, astfel încât să le asigurăm un viitor sigur și frumos în România.”, a declarat inspectorul școlar general, prof. Sorin MIHAI.