Situația de la Șantierul Naval Damen Mangalia se agravează, iar peste 200 de angajați urmează să fie concediați chiar din 28 februarie. Pentru ceilalți salariați, peste 1.000 de persoane, perioada de șomaj tehnic a fost prelungită până pe 31 mai, conform declarațiilor lui Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul.
Blocaj în negocierile dintre acționari
Sindicaliștii au adresat numeroase solicitări către autoritățile centrale pentru a găsi soluții de reluare a activității și de ieșire din insolvență. Cu toate acestea, situația stagnantă persistă de peste un an și jumătate, fără niciun progres concret. Șantierul Naval Damen Mangalia, unde statul român deține 51% din acțiuni, iar grupul olandez Damen 49%, rămâne blocat într-o criză managerială și financiară.
Liderul sindical a subliniat că cei doi acționari nu au ajuns la un acord privind modul în care va înceta contractul de asociere și costurile implicate. Deși există discuții între statul român și Damen, acestea nu s-au concretizat în decizii clare, lăsând incertitudine asupra viitorului angajaților.
Concedieri masive și șomaj tehnic extins
În pofida promisiunilor făcute de ministrul Economiei, Bogdan Ivan, în urma protestului angajaților din 7 februarie, concedierile nu au fost anulate. Astfel, pentru 200 de muncitori, ziua de 27 februarie va fi ultima de preaviz, iar din 28 februarie contractele acestora vor fi oficial încheiate. Cei afectați vor intra în șomaj, având în vedere că disponibilizările sunt cauzate de restructurări și desființarea unor posturi.
Pentru ceilalți angajați, șomajul tehnic a fost prelungit până pe 31 mai, fără a exista garanții clare privind reluarea activității după această perioadă.
Protest anunțat și presiuni asupra grupului Damen
Sindicatul Navalistul a solicitat ajutorul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos pentru a determina Damen Holding BV să-și asume responsabilitatea în calitate de acționar majoritar al managementului operațional. Răspunsul primit din partea ambasadei a fost unul pasiv, menționând că autoritățile olandeze nu pot interveni.
În aceste condiții, sindicaliștii intenționează să organizeze un protest pe 7 martie în fața ambasadei olandeze din București, iar, dacă nu vor exista schimbări favorabile, o delegație a angajaților va merge în Olanda pentru a picheta sediul central al grupului Damen.
Cauzele crizei de la Șantierul Naval Mangalia
Problemele actuale ale șantierului derivă din tensiunile dintre statul român și partenerul olandez. Disputele constante au afectat negativ activitatea companiei, fiecare acționar fiind suspicios față de intențiile celuilalt. „Nu poate continua un parteneriat de afaceri când ambii parteneri nu au între ei închidere”, a declarat Gobeajă.
Grupul Damen a anunțat încă din 2023 că va rezilia acordul de asociere cu statul român, motivând că noul cadru juridic creat prin Legea nr. 187/2023 a afectat funcționarea parteneriatului. Ulterior, Damen Holding a cerut intrarea în insolvență a companiei Damen Shipyards Mangalia, cerere aprobată de Tribunalul Constanța în iunie 2024.
În acest context, viitorul Șantierului Naval Damen Mangalia rămâne incert, iar măsurile de redresare sunt așteptate cu nerăbdare atât de angajați, cât și de mediul economic local, afectat de criza industriei navale.