Prin utilizarea acestui site, sunteți de acord cu Politică de confidențialitate și Termeni și condiții.
Accept
Constanta BusinessConstanta BusinessConstanta Business
  • ADMINISTRATIE
  • AFACERI
    • ANALIZĂ SI PROGNOZĂ
    • AFACERI INTERNATIONALE
    • PORT-COMERT
    • HORECA
    • MEDIU
    • INDUSTRIE-COMPANII
    • AUTO-TRANSPORT
    • TURISM
  • CULTURA
  • EDUCAȚIE
  • SPORT
  • SĂNĂTATE
  • LIFE-STYLE
  • EVENIMENT
  • INVESTIGATIE
  • REUȘITA TV
Reading: Ce mare BOIER a pus temelia uneia dintre cele mai apreciate statiuni de pe litoralul romanesc?
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
Constanta BusinessConstanta Business
Font ResizerAa
  • ADMINISTRATIE
  • AFACERI
    • ANALIZĂ SI PROGNOZĂ
    • AFACERI INTERNATIONALE
    • PORT-COMERT
    • HORECA
    • MEDIU
    • INDUSTRIE-COMPANII
    • AUTO-TRANSPORT
    • TURISM
  • CULTURA
  • EDUCAȚIE
  • SPORT
  • SĂNĂTATE
  • LIFE-STYLE
  • EVENIMENT
  • INVESTIGATIE
  • REUȘITA TV
Have an existing account? Sign In
Follow US
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Home » Blog » Ce mare BOIER a pus temelia uneia dintre cele mai apreciate statiuni de pe litoralul romanesc?
CULTURATURISM

Ce mare BOIER a pus temelia uneia dintre cele mai apreciate statiuni de pe litoralul romanesc?

Last updated: 03/12/2023 21:22
constantabusiness.ro
2 ani ago
Share
SHARE

Nici nu aveați habar…

Localitatea Eforie Sud este prima stațiune de pe litoralul românesc, înființată de Ioan Movilă, un boier din părțile Moldovei, la 1899, atunci când s-a pus piatra de temelie a hotelului Movilă. La început stațiunea a purtat numele de Băile Techirghiol-Movilă, mai apoi Băile Movilă sau Techirghiol-Movilă.

* Ioan I. Movilă (n. 1846 – d. 13 ianuarie 1904) a fost un boier moldovean, urmaș al marii familii boierești moldave a Movileștilor, ce a trăit la sfârșitul secolului al XIX-lea

Potrivit inserțiunii din publicația turistică „Carmen Sylva”, Ioan Movilă poate fi considerat cu toată certitudinea că este fondatorul stațiunii Eforie Sud, al cărei act de naștere este semnat în ultimul an al secolului al XIX-lea. Ioan Movilă a fost un moșier cu idei înaintate, formate cu ocazia studiilor făcute în Apusul Europei, care a cunoscut stațiunile balneare din Europa, apreciind valoarea terapeutică a nămolului lacului Techirghiol și a razelor solare marine, valoare confirmată de către oamenii din aceste locuri, de legendele locale, de rezultatele obținute de medicii militari care tratau aici pe militarii suferinzi din Divizia Dobrogeană încă din 1894. El a luat hotărârea de a întemeia pe moșia cumpărată, o stațiune balneară între plaja mării și lac, în 1899. Cu fonduri din exploatarea moșiei sale și cu împrumuturi făcute la băncile vremii, Movilă inițiază aducerea unor medici și chimiști din Viena pentru analiza apei și a nămolului apoi începe construcția celor două hoteluri – azi Hotel Parc și un sanatoriu pentru băi calde de nămol cu 50 de cabine. Planurile de construcție sunt făcute și conduse de arhitectul Ivanovici și inginerul Zissu, iar pentru construcție au fost aduși meșteri zidari cu familiile, cum au fost familia Panait și Cristu, cărora le și construiește locuințe provizorii. În primăvara anului 1902, construcțiile au fost terminate, iar Movilă a întreprins o amplă acțiune de reclamă în țară și peste hotare pentru a atrage vizitatori. Băile și hotelurile au fost deschise în perioada 15 iulie-15 august 1902. Apoi Ioan Movilă a mai luat hotărârea de a parcela și moșia dintre ape, în locuri de casă, pe care să le vândă cu scopul de a se clădi aici și alte vile și hoteluri pentru turiști. La 15 ianuarie 1904 Ioan Movilă moare, dar familia condusă de Elena Movilă continuă vânzarea locurilor de casă pe care se construiesc noi vile și hoteluri începând din anul 1905.

În perioada 1903-1906 se construiesc aproximativ 50 de vile și hoteluri ca: vila Colonel Negrea, vila Cleopatra (azi Cupidon), vilele Sachelarie, Călinescu, Smântânescu, Predescu, Flora, hotelul Popovici si vila Ing. Zissu construită alături de hotel Parc, vilă care a fost reparată și refăcută în 1967. Tot în această perioadă, se construiesc și anexele comerciale ale centrului, clădiri care astăzi sunt locuințe.

În 1909, Eforia Spitalelor Civile din București, înființează pe malul mării, Sanatoriul pentru combaterea tuberculozei osoase la copii, construit provizoriu, cu instalații de băi calde, aplicații de cataplasme și helioterapie. Până în 1916, ia ființă în jur, un parc cu flora montată, cu scop recreativ dar și pentru consolidarea terenului nisipos.

În anul 1925, Eforia Spitalelor Civile din București a adus aici pe doctorul Victor Climescu, care după cel de-al doilea război mondial înfăptuiește aici a adevărată școală românească de chirurgie osteo-articulară pentru combaterea tuberculozei osoase. Potrivit documentelor vremii, peste 50.000 de suferinzi au trecut prin acest sanatoriu până în anul 1968.

Un alt fapt interesant ar fi acelacă stațiunea Eforie Sud nu a avut străzi până în 1920, deși ea fusese construită, la început, pe baza unui plan de sistematizare întocmit în 1906 de către arhitectul Arta Florescu, membru al familiei Movilă. Spre vile se mergea pe alei și poteci, care plecau din șoseaua centrala Constanța-Mangalia. Prin 1920, un om de inițiativă – Constantinescu (i se spunea Căpitanul) a organizat transportul cu pontonul pe lacul Techirghiol. Pontonul era de fapt o plută mare, fixată pe niște bacuri, și mișcată de un motor cu ardere internă, ce făcea 20 de minute de la Techirghiol la Movilă (azi, Eforie Sud), depunându-și pasagerii pe malul unde Ioan Movilă ridicase sanatoriul pentru băi calde și nămol și hotelul menționat.

În septembrie 1916, populația din Movilă este evacuată din stațiune. Hotelurile, vilele și băile rămân la dispoziția armatei germano-bulgare. Construcțiile au stagnat, urmând să fie reluate după 1919.

Încă din 1919, se pun bazele societății anonime Techirghiol- Movilă cu scopul de a se vinde locuri de casă formate pe moșia Movilă parcelată, acțiune desfășurată acum sub conducerea lui Sever Movilă, a Artei Florescu și a altor membri ai familiei. Acum se inițiază un nou plan de sistematizare cu locuri de casă între 600 m2 și 1000 m2, iar perimetrul construibil a fost zonal după felul construcțiilor, în zona hoteluri, zona vile, zona obiective comerciale, precum și zona industrială, drumuri, străzi și alei. Până în 1938, se construiesc în stațiune după acest plan aproximativ 500 vile, hoteluri și case de locuit. Stațiunea ajunge astfel să poată găzdui în 1938 până la 20.000 vizitatori pe sezon. Profesorii Mrazec și Marius Sturza, apreciind dezvoltarea stațiunii între 1930-1939, precizau într-o prezentare propagandistică că: „Stațiunea balneară «Carmen Sylva» este una dintre cele mai mari stațiuni din țară. Nu există în Europa o stațiune balneară care într-un timp atât de scurt să fi luat un avânt atât de impunător”.

Societatea Movilă construiește clădirea actualelor hale, inițial cu scopul de a servi ca garaje, magazii și locuinței la etaj (între 1930-1939). După 1939 s-a construit Cazinoul de azi. În 1927 se termină linia de cale ferată și gara, toate asigurate prin munca ieftină a ostașilor din armata căilor ferate, condusă de general Ionescu din cavaleria regală. Spre sfârșitul perioadei 1920-1935, s-a construit biserica locală și școala, din inițiativa locuitorilor stabili, cu ajutorul familiei Movila, care donează prin societare loturile și contribuie cu materiale și bani.

Conducerea administrativă a fost îndeplinită în perioada 1918-1927 de către Primăria satului Tuzla. În 1928 stațiunea Movilă a devenit comună rurală și i se schimbă numele în Carmen Sylva, iar în 1929 comună urbană. Din 1948, stațiunea s-a numit Vasile Roaită, iar din 1962 numele i s-a schimbat în Eforie Sud.

Potrivit ultimelor statistici cunoscute, la nivelul anului 2021, localitatea avea 3.722 locuitori.

 Eforie Sud este locul de baștină al mult-îndrăgitului actor Nicu Constantin.

foto: YouTube, Facebook

You Might Also Like

Vama sub clar de luna. Fermecatoare!

Vizite de toamna la Cazino: Aflati programul saptamanii!

Cladirea monument istoric a Muzeului de Istorie Nationala și Arheologie Constanta intra in restaurare!

Regal cultural de Zilele Constantei

Mamaia pleaca la Berlin! La… Targul International de Turism!

TAGGED:boiereforie sudioan movila
Share This Article
Facebook Whatsapp Whatsapp Email Print
Previous Article „Lacul Lebedelor” se joaca dincolo de scena si reflectoare! Intr-un loc pe care toti turistii il stiu
Next Article Numar impresionant de interventii ale ISU Constanta in ultimele 4 zile. Au fost numeroase situatii CRITICE!
- Advertisement -
475282255 578324088372165 3280974607955694481 n 400x400475282255 578324088372165 3280974607955694481 n 400x400
Cele mai populare
Forum CCIR Arabia Saudita
PORT-COMERT

Mihai Daraban, CCIR: Îndemn investitorii saudiți să se uite către Portul Constanța

By constantabusiness.ro
2 zile ago
Consultare publică pentru un PUZ care include și Complexul sportiv Farul
Inspectoratul Scolar Judetean Constanta celebreaza Dobrogea, prin activitatile proiectului „Istorie si civilizatie in Dobrogea multiculturala”
Marius Manole și pianistul Andrei Irimia, spectacol la Cazinoul din Constanța
Sezonul reducerilor Garmin Romania – discounturi de până la 2.080 de lei
- Advertisement -
AnnaCori BF25 MSV 300x250pxAnnaCori BF25 MSV 300x250px
about us

Constanta Business este un ziar online dedicat știrilor și analizelor din zona Dobrogei, acoperind o gamă largă de subiecte relevante pentru comunitatea locală.

Parteneri

  • București Business
  • Construcții Smart
  • Fotbal Prahovean
  • News Medical

Parteneri

  • Teo Smile
  • Teo Smile Kids
  • Prahova Business
  • Teo Smile Blog

Parteneri

  • Prahova Medicala
  • Primar PH
  • Reușita
  • AGENȚII

Suntem prezenți

© ConstantaBusiness. Toate drepturile rezervate.
  • Despre noi & Contact
  • Politică Cookies
  • Termeni și condiții
  • Politică de confidențialitate
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

6 + 8 =

Lost your password?